Savižudybių prevenciją galima vykdyti nekalbant apie tai, bet kuriant prasmingą ir pilnavertį gyvenimą

Metų pabaiga visada paskatina apžvelgti nuveiktus darbus. Šie metai nepanašūs nei į vienus prieš tai buvusius Elektrėnų „Versmės“ gimnazijoje. Visi numatyti darbai ir veiklos susidūrė su pandemijos iššūkiais, kurie tęsiasi dar ir šiandien.
Jų neišvengė ir vykęs projektas „Kuriam gyvenimą“, skirtas savižudybių prevencijai, kuris buvo finansuojamas iš Elektrėnų savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos lėšų. Visas projekto veiklas teko perkelti į rudenį ir padaryti per labai trumpą laiką, o kai kurios jų buvo organizuotos pasitelkus nuotolinį būdą.
Džiaugiamės, kad pasirinkome aktualią temą, nes vis dar esame pirmaujanti šalis pagal savižudybių skaičių pasaulyje, o Covid-19 pandemijos sukelta sumaištis dar stipriau gali paaštrinti situaciją. Pastebima, kad psichologinės pagalbos poreikis yra stipriai išaugęs, pažeidžiama visuomenės dalis jautriai reaguoja į suvaržymus skirtus pandemijai suvaldyti, jaučia padidintą nerimą, vienišumą ir kt. Gimnazijos mokiniai ir darbuotojai ne išimtis. Karantino ir nuotolinio mokymo iššūkiai visus slegia.
Projektą „Kuriam gyvenimą “organizavusią komandą sudaro psichologė R. Baleišienė, etikos mokytoja R. Ramanauskienė ir šiuolaikinių menų mokytoja M. Kuzmenkovienė. Džiaugiamės, kad davėme tokį pavadinimą projektui, kuris tokiu sunkiu laikotarpiu leido vesti mokiniams užsiėmimus skatinančius atrasti naujus veiklos būdus ir kalbėti apie aktualijas.
Atliktas „Suicidinių nuotaikų paplitimo tarp 1–4 gimnazijos klasių mokinių“ tyrimas gimnazijoje atskleidė, kad didžioji dauguma gimnazijos mokinių nepatiria stipriai išreikštų suicidinių nuotaikų, stebimi tik pavieniai atvejai, todėl turime būti labai atidūs. Pastebėta, kad 9-ų ir 12-ų klasių mokiniai išgyvena didesnę psichinę įtampą, ramiausi 11-ų klasių gimnazistai. Tyrimo rezultatai parodė, kad didelė dalis 9-ų klasių mokinių kenčia dėl miego trūkumo.
Nustačius tikslines grupes buvo organizuojami užsiėmimai integruojant juos į vykstančias pamokas. Vyko savižudybės prevencijai skirtos integruotos etikos, tikybos ir psichologijos pamokos, kurių metu mokiniai mokėsi atrasti gyvenimo prasmę. Atvykusi iš Vilniaus juoko jogos trenerė Kristina užkrėtė gimnazistus juoko virusu. Meno terapijos (dailės ir keramikos) užsiėmimų ciklas „Mano jausmai“, paskatino mokinių saviraišką, supažindino su prasmingo laisvalaikio kuriant galimybėmis. Nors dėl pandemijos keletą veiklų teko vesti nuotoliniu būdu, bet tikiuosi, kad jos turėjo dar didesnę prasmę šiuo ypatingu laikotarpiu. Į projektą buvo įtraukti visi gimnazijos mokiniai.
Rūta BALEIŠIENĖ,
projekto vadovė, gimnazijos psichologė
|
<- Grįžti į atgal