Seleno svarba organizmui

Selenas – svarbus organizmui mikroelementas, dalyvaujantis baltymų sintezėje, hormonų apykaitoje bei apsaugantis organizmo ląsteles nuo oksidacinės pažaidos poveikio, veikia kaip antioksidantas. Selenas padeda palaikyti normalią plaukų ir nagų būklę, skydliaukės ir imuninės sistemos veiklą bei spermatogenezę.

Selenas maisto papilduose ir maisto produktuose

Mikroelemento seleno Lietuvos dirvožemyje praktiškai nėra, todėl ir maisto produktuose jo yra nedaug. Seleno gauname valgydami žuvį, jūros gėrybes, kiaušinius, mėsą, grūdus bei vartodami maisto papildus. Mineralinė medžiaga selenas maisto papilduose, kaip aiškina Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto Mitybos skyriaus vyriausioji specialistė Renata Steponavičiūtė, ir maisto produktuose gali būti naudojama selenu papildytų mielių, natrio selenato, natrio vandenilio selenito ir natrio selenito forma. Minėtomis seleno formomis galima papildyti maisto produktus, įskaitant ir maisto papildus Europos Sąjungoje.
Specialistė pabrėžia, kad selenu papildytos mielės gali būti naudojamos maisto ir maisto papildų gamyboje tik paruoštos iš mielių kultūros naudojant natrio selenitą (seleno šaltinį) ir kuriose yra (sausos formos mielėse, kuriomis prekiaujama) ne daugiau kaip 2,5 mg Se/g.
Mielėse vyraujanti organinė seleno rūšis – selenometioninas (60–85 % viso ekstrahuoto seleno kiekio produkte). Kitų organinių seleno junginių, įskaitant selenocisteiną, kiekis neturi viršyti 10 % viso ekstrahuoto seleno kiekio. Neorganinio seleno kiekis paprastai neturi viršyti 1 % viso ekstrahuoto seleno kiekio.
Europos maisto saugos tarnybos duomenimis, maisto papilduose randamas selenu papildytų mielių kiekis sudaro 30-200 mg, iš kurių su maisto papildais vidutiniškai gaunama 50-200 μg seleno per dieną.

Seleno poveikis organizmui

Selenas svarbus imuninės sistemos ir skydliaukės veiklai, dalyvauja organizmo apsaugoje nuo laisvųjų radikalų sukeliamo senėjimo ir degeneracinių ligų, lėtina senėjimo procesus, padeda atsinaujinti oksidacijos pažeistiems organų audiniams, dalyvauja augimo ir vystymosi procesuose, svarbus vyrų vaisingumui palaikyti.
Seleno trūkumas organizme padidina riziką susirgti onkologinėmis ligomis, didėja aterosklerozės bei miokardo infarktų rizika, gali pasireikšti miopatija, išsivystyti mažakraujystė, raumenų distrofija, širdies raumens susilpnėjimas bei pasireikšti priešlaikinio senėjimo požymiai.
Seleno perteklius žmonėms pasitaiko retai, tačiau gali veikti toksiškai ir sukelti selenozę, kuri pasireiškia odos uždegimu, plaukų slinkimu, nagų iškritimu, virškinimo sutrikimais, nervų sistemos, insktų, kepenų, širdies pažeidimais.

Seleno kiekis maisto papilduose

Lietuvos rinkai tiekiamuose maisto papilduose kaip vienas iš seleno šaltinių randamos ir selenu papildytos mielės.
Referencinė seleno maistinė vertė – 55 μg per parą. Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto duomenimis, seleno kiekis (iš selenu papildytų mielių) esantis rekomenduojamame suvartoti per parą maisto papildo kiekyje vidutiniškai svyruoja nuo 10 μg iki 100 μg per parą. Šis seleno kiekis neviršija Maisto mokslinio komiteto nustatyto didžiausio toleruotino seleno dienos suvartojamo kiekio – 450 μg per parą.
Esant seleno trūkumui reikėtų rinkis daugiau seleno turinčius produktus bei papildyti mitybą maisto papildais su selenu. Tačiau reikėtų nepamiršti, kad per didelis suvartojamo seleno kiekis gali būti kenksmingas sveikatai, todėl produktai su selenu turėtų būti vartojami saikingai.



<- Grįžti į atgal